Illustration: Expology

Järnvägsmuseet återöppnar den 29 juni 2024 efter flera års renovering, utbyggnad och utveckling. Vi firar öppningen hela sommaren tillsammans med besökande gäster. Mer information kommer och varmt välkommen i sommar!  

Foto: Jan Mark De Haan ©

En tågresa med våra historiska tåg ger en rofylld och oförglömlig upplevelse genom Sveriges vackra och varierande landskap.

Filmer

Våra filmer

Här är ett litet urval av alla de filmer som finns i Järnvägsmuseets stora arkiv.

Våra tåg

  • "Svarta Maja" MDR 2907

    Under 1930-talet lät SJ beställa ett antal inspektionsdressiner hos Hilding Carlssons mekaniska verkstad i Umeå. Motordressinen 2907 är en inspektionsdressin för SJ:s banavdelning. Många tror att det är en ombyggd bil, men den är byggd helt och hållet av Hilding Carlssons, med undantaget att grillen är en avkortad Ford lastbilsgrill från 1937.

  • 3-klassvagn Co13 2832

    I början av 1900-talet växte Stockholm med rasande fart och många av stadens invånare flyttar ut till villastäder utanför staden. De flesta av dessa förorter har en har en järnvägs- eller spårvägsstation. För att människorna skulle kunna transportera sig smidigt mellan bostaden och den centrala staden infördes särskild lokaltågstrafik.

  • Andraklassvagn Co9b 2798

    Andraklassvagnen Co9b 2798 är en personvagn med nitad stålkorg, som byggdes år 1930 av Kockums i Malmö. Vagnstypen var en av SJ:s första större stålvagnsserier.

  • Andraklassvagn: Co8d 3137

    Vagnen har en inredning som består av både kupéer och salonger med totalt 86 sittplatser och den har genomgått mycket få ändringar sedan den byggdes.

  • Bar- och cafévagn S1 3607

    Den här bar- och cafévagnen som fått namnet Sahlins vagn har en spännande historia från Dollartågets dagar.

  • Ellok D 432

    Elloket D 432 är tillverkat år 1936. Det ingick i en serie om totalt 333 lok som SJ och privatbanorna Bergslagarnes Järnväg och Dalslands Järnväg lät tillverka mellan 1925 och 1943.

  • Ellok Da 820

    Elloket Da 820 är tillverkat av flera verkstäder tillsammans år 1953. Loktypen ingick i en serie om 93 lok, vilka fick nummer mellan 790 och 941, och som SJ lät beställa på 1950-talet.

  • Ellok Da 888

    Elloket Da 888 är tillverkat av flera verkstäder tillsammans år 1955. Loktypen ingick i en serie om 93 lok, vilka fick nummer mellan 790 och 941, som SJ lät beställa på 1950-talet.

  • Ellok Ra 846

    SJ kände av konkurrensen från bilismen och flyget och ville pröva högre hastigheter. Därför utvecklades tillsammans med ASEA elloket Ra, som byggdes i två exemplar av NOHAB och ASEA år 1955.

  • Ellok Rc1 1007

    När SJ önskade modernisera sin ellokspark kom Rc-loken till. Det är boggielok, med tyristordrift och rejäl motorstyrka. Med dem kunde man kunde köra både gods och persontrafik, och hastigheten kom upp ett snäpp.